GI og GL

Glykæmisk Indeks (GI) er et udtryk for en fødevares påvirkning af blodsukkeret. GI-tallet angiver, hvor høj en blodsukkerstigning fødevaren giver i forhold til glukose. Glukosens GI-værdi sættes til 100 og andre fødevarers værdier indekseres ud fra dette. Fx har kartoffelchips et GI på 54 og Fanta 68.

GI måles ud fra en portion på 50 gram kulhydrat – uanset hvilken fødevare der er tale om. Derfor kan det Glykæmiske Indeks være misvisende, hvis man regner med, at jo lavere GI er, jo sundere er den pågældende fødevare, idet det være forskelligt fra vare til vare, hvor stor en mængde man typisk vil indtage. Fx har kogte gulerødder et GI på 65 og Coca-Cola et Gi på 58, men vi kan vidst godt alle blive enige om, at Coca-Cola ikke er det sunde valg af de to.

Derfor bør man kigge på indekset for Glykæmisk Load (GL), som netop tager højde for, hvad der vil svare til en normalportion af den enkelte fødevare. Her er de kogte gulerødder nede på 1, imens Coca-Cola har et GL på 20.

Stigningen i blodsukkeret er afhængig af mængden af kulhydrater i fødevaren. Men der er mange andre faktorer, der kan have betydning for, hvordan den pågældende fødevare påvirker blodsukkerværdien. Fx hvordan fødevaren er forarbejdet og tilberedt, og hvad du evt. indtager sammen med fødevaren. Fedt, proteiner og fibre kan være medvirkende til en lavere blodsukkerstigning end den pågældende fødevare ville give, hvis den indtages alene.

Du kan læse mere om GI og GL via nedenstående kilder.

Kilder: altomkost.dk, diabetes.dk og Ola Lauritzson & Ulrika Davidssons ”Vores bedste GI-opskrifter”