Vores tips og tricks til nem, sund kost

  1. Færdigsalater, fx coleslaw i forskellige afskygninger, spiser vores søn på 7 år med stor glæde, og Søren køber dem tit til frokost. De fås i øvrigt ofte til nedsat pris.
  2. Rema 1000 har nogle fantastisk grøntsagsblandinger på frost, der er krydrede, fx den mexicansk inspirerede Fajita blanding eller Thai blanding, som smager udmærket. Søren spiser dem tit til frokost herhjemme, evt. med en rest ris eller pasta og kyllingestrimler i (fås også færdiglavede på frost!)
  3. Rema 1000 har også en genial frostblanding, der hedder ”Pastagrønt”. Det er tomat, løg, peberfrugt osv., der er skåret i tern og krydret – lige til at blande med fx brunet, hakket kød. Tilsæt lidt tomatpure og en bouillonterning, og så har du en sund kødsauce!
  4. Hakket spinat er godt at have i fryseren, da det er nemt at tilsætte fx en kødsauce eller en grøntsagsblanding. Det giver fylde, smag og vitaminer.
  5. Champignon i skiver klar til brug koster ofte mindre end champignoner, der skal ordnes og snittes.
  6. Pizza kan laves i en sundere og stadig hurtig version og med det fyld, man selv ønsker, med færdige fuldkornsbunde, der er nøglehulsmærkede.
  7. Kalkunbacon er en fantastisk opfindelse! Det giver utrolig meget smag. Vi lægger det fx ovenpå kyllingebryster, som vi steger i ovnen eller ovenpå Rema 1000´s Efterårsblanding med skorzonerrødder.
  8. Frossen fisk, fx laksestykker er nemt, hurtigt og lækkert (og sundt!), for det skal ikke tilberedes ret længe, især ikke hvis man tør fisken op på forhånd. Det kan anbefales at komme en klat pesto ovenpå laksestykker, inden man tilbereder dem i ovnen.
  9. Rugfras og Havrefras er noget, vi næsten altid har i huset. Til forskel fra andre morgenmadsprodukter i papkasser, er de nøglehulsmærkede.
  10. Kylling med fras: Da Søren var lille fik han kyllingelår vendt i cornflakes. Vi har lavet en ny version med knuste Rug- eller Havrefras. De bliver dejligt sprøde og lækre.
  11. Gnavegrønt går aldrig af mode! Gulerødder, agurker, peberfrugt osv. i små stænger samt søde, små tomater og sugar snaps går som varmt brød herhjemme, når det bliver sat på bordet (og det er både børn og voksne, der langer til fadet – og det gælder også vores gæster)

Generelle tommelfingerregler:

  • Vælg ALTID fuldkorn, når det er muligt
  • Tjek sukkerindholdet, når en vare ikke er nøglehulsmærket
  • Spis dig ikke mæt i kulhydrater (fx pasta og brød)
  • Lad være med at købe store mængder af det usunde – når der er meget, spiser man meget