Sukkerfri

Da Søren fik diagnosen, var hans umiddelbare reaktion, at det var helt slut med sukker. Jeg må indrømme, at jeg tænkte: ”Gad vide, hvor længe det holder”. Jeg troede simpelthen ikke, det kunne lade sig gøre for Søren at leve et liv uden sukker. Ikke desto mindre tog Søren en kold tyrker.

Når man beslutter sig for at undgå sukker, så finder man ret hurtigt ud af, at det sætter en del begrænsninger. Når jeg var ude at handle, begyndte jeg selvfølgelig at vende varerne om og kigge på ingredienser og næringsindhold. Når man gør det, kan man godt få en fornemmelse af, at der er sukker i alt, bortset fra det, man finder i grøntafdelingen (minus frugt!) og i kølemontren med uforarbejdet kød. Det var næsten som at vinde i lotteriet, når man en sjælden gang imellem fandt en vare, hvor der stod 0 gram ud fra den brogede, uigennemskuelige masse, der kaldes ”sukkerarter”.

Nogle fødevarer indeholder tilsat sukker. Det gælder desværre bl.a. de hurtige løsninger til aftensmad, som vi i vores tidligere diabetes-fri tilværelse ind imellem har benyttet os af: Knorr-retter, Uncle Ben´s-saucer, pizzaer, færdigretter på frost. Hvis der ikke er tilsat sukker, kan der være et naturligt indhold af sukker, som man selvfølgelig også må forholde sig til. Det naturlige sukker forekommer i de fleste varer – lige fra frugt og grønt til mælkeprodukter. For mig var det svært at gennemskue, hvilke former for naturligt sukker, og hvor stor en mængde, der var ok.

Erstatning

Heldigvis er der efterhånden også mange muligheder for at finde ”sukkerfri” alternativer. Vi fandt hurtigt ud af, at udvalget af sukkerfri produkter er ganske varieret. Selvom man vil undgå tilsat sukker, kan man stadig få sodavand, syltetøj, kage, müslibarer, smørbart chokoladepålæg, ja selv is og slik. Vi havde også før Sørens diagnose eksperimenteret med sukkerfri alternativer. Det var dog på ingen måde tilsigtet, men det er hændt flere gange, at vi har fået købt en pakke marengskys eller en liter is, som var sukkerfri. Men hvor vi før kunne ærgre os over ikke at have opdaget, at der stod ”sukkerfri” på pakken og vrængede ansigter af smagen, vakte de sukkerfrie alternativer nu begejstring hos os. For lige der, da vi følte at hele vores tilværelse skulle ændres på pga. Sørens diagnose, da var det fantastisk at opdage, at de søde sager kunne erstattes med noget lignende uden sukker. Vi vidste godt, at sødemidler måske ikke var så sunde og nogle sødemidler får endda blodsukkeret til at stige. Smagsmæssigt var det heller ikke helt i top, men det gjorde det bare nemmere at kapere de nye betingelser, som vi skulle indordne os under.

Søren fandt hurtigt nogle yndlingsprodukter, der tilfredsstillede den trang til søde sager, som selvfølgelig ikke bare forsvandt, fordi han havde fået en diagnose. Jeg begyndte at eksperimentere med sødemidler og lavede pandekager, lagkage mm. uden sukker. På den måde kunne vi fortsætte vores desserttradition i weekenderne. Det hele var slet ikke så skidt endda.

Søren bemærkede hurtigt nogle sidegevinster ved at blive sukkerfri. Bl.a. fik han bedre fordøjelse, han havde ikke halsbrand mere og så ændrede hans smagssans sig. Pludselig kunne ting, som han ikke tidligere havde syntes smagte af synderligt meget, smage ganske godt, og nogle ting smagte ligefrem sødt. Det gjorde det lidt nemmere at stille den søde trang på en sundere måde.

I hverdagene forsøgte vi at lave et sundere mellemmåltid om aftenen efter børnenes sengetid som erstatning for de søde sager efter aftensmaden. Det bestod tit af knækbrød (fuldkorn selvfølgelig) med ost eller lidt frugt eller grøntsager. Det kunne fx være soyabønner eller sprøde sugar snaps.

Ved en af konsultationerne hos lægen fortalte vi bl.a. om de lækre ærter, som vi lettere ironisk omtalte som slik eller dessert, fordi de er ganske søde. Lægens kommentar hertil var, at alt hvad der smager sødt, er der sukker i! Lettere slukøret gik vi derfra med en fornemmelse af, at selv de sunde ting, som vi kunne lide at spise, og som i en vis grad kunne tilfredsstille den søde tand, var noget, Søren skulle passe på med.

Vi blev heldigvis meget klogere i forbindelse med U-turn-projektet.

 

Andre boller på suppen

Da Søren blev deltager i U-turn, var det slut med erstatningerne for de søde sager. Principperne i kosten under U-turn var bl.a. ingen sødemidler og ingen light produkter. Hvis man skulle have noget skulle det hellere være den ”ægte vare”, men i en meget, meget begrænset mængde. Dog skulle Søren selvfølgelig så vidt muligt undgå tilsat sukker. Til gengæld måtte han spise næsten uanede mængder grøntsager – også selvom de smagte sødt!

Det var på sin vis en ny kold tyrker for Søren, at søde sager nu var fuldstændig udelukket. Han opdagede dog med tiden, at trangen til søde sager blev mindre, jo mindre sødt han fik at spise. Det hjalp også på Sørens indstilling til den nye kostplan, at det gav pote i den anden ende. Hans sukkertal faldt. Da han inden U-turn droppede sukker, spiste sundt, motionerede og stillede sin lækkersult med erstatninger med sødemidler, faldt hans sukkertal også, men vi kunne ikke forstå, at det ikke faldt mere end det gjorde. Under U-turn-projektet fik vi lært, at der er noget der hedder Glykæmisk Indeks (GI) og Glykæmisk Load (GL) eller Glykæmisk Belastning. Det var der, kost-brikkerne begyndte at falde rigtigt på plads for os!

Glykæmisk Indeks er et udtryk for en fødevares påvirkning af blodsukkeret og er udarbejdet som en hjælp til diabetespatienter. Derfor undrede det os gevaldigt, at vi ikke havde hørt om det før. Ikke desto mindre forstod vi nu, hvorfor Sørens blodsukker ikke faldt med lynets hast fra den dag, han blev ”sukkerfri”. Selvom Søren fx spiste sukkerfri syltetøj og kun fuldkornsbrød, kunne mængden af det medvirke til at holde blodsukkeret oppe. Hvordan en fødevare påvirker blodsukkeret hænger selvfølgelig sammen med mængden, man indtager, men tilberedningen af fødevaren kan også have en indvirkning.

Vores nye viden gjorde det måske ikke mere enkelt, men vi følte for første gang, at vi fik noget konkret at forholde os til.

Du kan læse mere om GI og GL her.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *