U-turn principperne

Hovedprincipperne i U-turn-interventionen var følgende:

Daglig aktivitet: min. 10.000 skridt dagligt

Motion: kredsløbstræning 5-6 gange om ugen, styrketræning 2-3 gange om ugen

Søvn: 7-8 timers sammenhængende søvn hver nat

Kost: Kostplanerne var selvfølgelig individuelle. Da Kostplanen blev lagt i starten af U-turn-projektet, skulle Søren fortsat tabe sig lidt, for at nå sin idealvægt. Han måtte indtage 2300 kcal dagligt (plus 200 kcal på de dage, hvor han trænede).

Derudover var de overordnede retningslinjer for Søren:

  • 6 daglige måltider: morgen, formiddag, frokost, eftermiddag, aften og sen aften
  • Min. 400 gram grøntsager dagligt
  • Max 2 stk. frugt dagligt
  • Min. 1 ugentligt vegetarisk aftensmåltid
  • Min. 1 ugentligt aftensmåltid med fisk
  • Max 3 kopper kaffe dagligt og ikke efter kl.14
  • Minimer indtag af brød og vælg fuldkorn
  • Ingen sukker, sødemidler, light-produkter eller alkohol

Allerede 3 mdr. inde i U-turn-projektet var deltagernes helbredstilstand forbedret væsentligt. Søren gik fra 2 daglige Metformin-piller til 1 og efter 6 mdr. var medicinen overflødig.